Fotoshoot, panda's, fotoshoot, college - Reisverslag uit Chengdu, China van Thomas Martens - WaarBenJij.nu Fotoshoot, panda's, fotoshoot, college - Reisverslag uit Chengdu, China van Thomas Martens - WaarBenJij.nu

Fotoshoot, panda's, fotoshoot, college

Door: ik, ik en ik

Blijf op de hoogte en volg Thomas

12 December 2013 | China, Chengdu

Ik begin deze keer meteen met een reactie op enkele reacties op mijn voorgaande verslagen. En wel de reacties over mijn bed en de eventuele problemen die dit kan opleveren voor mijn nachtrust. Hoewel ik iemand ben die makkelijk overal slaap, heb ik een simpele oplossing. Ik zorg ervoor dat ik moe ben op het einde van de dag, dus constant bezig zijn. Zolang ik niet moe ben, ga ik nog niet naar bed. Op het moment dat ik moe ben, val ik snel in slaap. Ik probeer zo veel mogelijk op mijn rug te liggen, zodat mijn rug tijdens de het slapen recht blijft. Tot nog toe gaat dat nog goed.

Een ander onderwerp in de reacties was het eten van kat of hond. Ik heb nog steeds geen kat of hond gehad en ik verwacht ook niet om deze te krijgen. Ik heb aan een paar Chinezen gevraagd of het normaal was om hond te eten. Ze vertelde mij dat het absoluut geen normaal gerecht is. Blijkbaar is het een gerecht voor de aller armste, die puur uit hongersnood een hond of kat van de straat plukken. Dus, dat fabeltje is ook weer de wereld uit geholpen.

De weken na mijn bezoek aan de chinese muur, heb ik weer een aantal nieuwe ervaringen opgedaan. En dit alles door de domme pech dat mijn laptop ter zielen is gegaan. Mijn laptop wou niet meer opstarten. Tja, wat ga je dan doen? Gelukkig kreeg ik op vrijdagmorgen een smsje met de vraag of ik naar de bibliotheek kon komen om foto's te maken. Daar aangekomen bleek dat er een blik aan internationale studenten was opengetrokken en dat wij zouden dienen als fotomodellen. De foto's werden gebruikt om het internationale imago van de universiteit te promoten. En ja, als enige blanke moest ik op zo ongeveer iedere foto. De organisatie verliep een beetje chaotisch, wat ervoor zorgde dat we veel moesten wachten. Maar dit zorgde er ook voor dat we voldoende tijd hadden om elkaar te spreken en weer nieuwe mensen te leren kennen. In de avond ben kwam ik mijn overbuurman van op de gang tegen. Ik vertelde hem mijn probleem met mijn laptop en hij verwees mij door naar een stel pakistanen. De daaropvolgende vier dagen heb ik iedere avond bij de pakies gezeten om samen mijn laptop weer aan de praat te krijgen. Hier heb ik veel geleerd over de pakistaanse cultuur en heb ikzelf veel verteld over onze Nederlandse gewoontes. Dit leverde iedere keer weer interessante gesprekken op (doodstraf, homohuwelijk, scheiding van staat en geloof enz).

Na vier dagen prutsen bleek dat mijn harde schijf gecrasht was en dat er een nieuwe in moest. De pakies adviseerde mij om een laptop te lenen van de universiteit. Die heb ik meteen aangevraagd en gisterenmiddag kon ik hem komen ophalen. In de tussentijd heb ik me bezig gehouden met nog meer artikelen lezen. Maar ik ben ook mijn kamergenoot en onze overbuurman naar het panda centrum geweest. De oudere panda's lagen er rustig bij, terwijl de jonge panda's flink met elkaar aan het worstelen waren. Het zijn fascinerende dieren om te zien.

Deze week ben ik begonnen met de voorbereidingen van het experiment. Dat blijkt moeilijker te zijn dan ik had gedacht. Het grootste probleem waar ik mee zit, is de hoeveelheid proefpersonen die ik nodig heb. Ik was ervan uitgegaan dat dat hier in Chengdu, met zijn ongeveer 15 miljoen inwoners, geen probleem zou zijn. Blijkbaar heeft de universiteit geen database met proefpersonen, waardoor het moeilijker is om genoeg proefpersonen te vinden. De exacte hoeveelheid die ik nodig heb, weet ik niet, maar het moeten er minimaal 80 zijn. Gelukkig wil ik het expiment pas halverwege januari gaan uitvoeren, dus ik heb nog even tijd.
Gisteren kreeg ik weer de vraag of ik mee wou doen om foto’s te maken voor een brochure. Natuurlijk wou ik dat wel doen en wederom was het een typisch chinees geregeld. Lekker chaotisch, waardoor iedereen weer veel tijd had om elkaar beter te leren kennen (ik denk dat ik de volgende keer een vergoeding ga vragen ^^). Na afloop van de fotoshoot raakte ik in gesprek met een van de studenten die bij de fotoshoot aanwezig was. Hij vroeg of ik mee ging naar zijn collge economie. Het onderwerp van deze week had te maken met de productie functie. Daar wist ik nog wel iets van, aangezien ik hier ook iets over had gehad in mijn economielessen tijdens mijn bachelor, en dus besloot ik om mee te gaan. En jawel, ik kon het college volgen en zelfs nuttige/zinnige input geven toen de docent daar om vroeg. Voor de geïnteresseerden: het onderwerpen waren de Cobb-Dougles function en alle daarbij behorende attributen/variabelen. Het was een leuke ervaring waarin ik mijn weggezakte kennis van economie heb kunnen opfrissen en ik een glimp heb mogen opvangen van hoe hier in china les wordt gegeven.

  • 20 December 2013 - 18:15

    Kris:

    Je had speciaal een nieuwe laptop gekocht voor deze reis en nog gaat die kapot. Daarboven op de wolkjes zit een een persoon met een poep gevoel voor humor. Wat ga je nu op de lange termijn doen aan je laptop probleem?

  • 20 December 2013 - 18:36

    Thomas Martens:

    De garantie is nog geldig als terug kom in Nederland. Ik heb al contact gehad met de leverancier. Die vertelde dat zolang de garantie geldig is, ze de laptop gratis repareren, ook als hij een maand of drie geleden is stuk gegaan in het buitenland. Dus, dat komt wel goed.

  • 08 Januari 2014 - 15:27

    Kris:

    Ah dat is mooi. Zou anders erg zonde zijn geweest!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Actief sinds 11 Nov. 2013
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 6216

Voorgaande reizen:

11 November 2013 - 28 Februari 2014

Onderzoek China

Landen bezocht: